Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Gensidigt samarbejde - forældre og børnehave

At starte i børnehave

Barnet oplever i dagligdagen mindst 2 verdener - nemlig hjemmet og børnehaven. Det er vigtigt, at de to verdener samarbejder om at give barnet de optimale udviklingsbetingelser og sammen støtter barnet, i den dobbeltsocialisering, der foregår i børnehaven og i hjemmet.

Fra barnets allerførste dag i børnehaven arbejder vi på at skabe en relation til forældrene, der bygger på åbenhed, tillid, respekt og ærlig dialog. Relationen danner grundlag for, at vi kan tale sammen om dét, der fungerer godt, men også om det, der er svært.

Vi prioriterer tydelighed omkring gensidige forventninger og tilbagemeldinger og har derfor en forventning om og kommunikerer til forældrene, at tvivlsspørgsmål, bekymringer el.lign. altid er velkomne. Informationer vendes altid med det pædagogiske personaler der er involveret, sådan at der skabes fælles viden og vi kan understøtte det fremtidige samarbejde bedst muligt.

Inden barnet starter

Allerede inden barnet starter i børnehaven, afholder vi en opstartssamtale med forældrene, og barnet besøger børnehaven. Til opstartssamtalen fortæller vi om hverdagen og pædagogikken i Naturbørnehaven og forældrene fortæller om barnet. Forældrene opfordres til inden barnet starter i børnehaven at de sammen med barnet eksempelvis i weekender besøger området i Karlstrup Nyskov. Eller komme på en hverdag og være et par timer på området sammen med barnet. Alle forældre tilbydes en opfølgningssamtale 3- 4 måneder efter barnet er startet.

Den daglige kontakt

Vi vægter hverdagsmødet mellem personale og forældre, for at skabe de gode rammer for barnets tryghed og trivsel. Der er en gensidig forventning om, at både forældre og personale fortæller om oplevelser fra hjemmet eller børnehaven, som kan have indflydelse på barnets trivsel og dag. Det pædagogiske personale er tilgængelige ved aflevering og afhentning, og vægter den daglige ”garderobe snak”. Samtidig er vi også bevidste om, at ikke alt kan klares i ”garderoben”, nogle samtaler har bedst af at være mere planlagt og ikke i et afhentning/afleverings øjeblik. Derfor kan forældrene altid kan bede om en samtale - uanset hvad man har på hjertet. Dette gør sig naturligvis også gældende den anden vej.

 Viden om den pædagogiske praksis

Vi tilstræber, at forældrene i videst muligt omfang får kendskab til børnehavens dagligdag, derfor prioriterer vi tid til daglige opslag på Aula med tekst og billeder og ind imellem videoer, teksten i opslagene vil også konkretisere hvilket læringsfokus der har været i spil. På Aula udsendes der med jævne mellemrum nyhedsbreve fra lederen. Nyhedsbrevenes indhold kan være af forskellig karakter. Vi forventer, at forældrene læser opslag/nyhedsbreve m.m. der ligges på Aula, og at de interesserer sig for, hvad der sker i børnehaven, så vi kan samarbejde om, hvordan barnet kan indgå i det store fællesskab.

Forældrekonsultationer

Vi har fastlagte forældresamtaler fra barnet starter i børnehave til barnet går ud af børnehaven. Ved alle samtaler tager vi udgangspunkt i et skema der hedder ALLE MED.

  • Samtale 1.: 3-4 måneder efter børnehavestart
  • Samtale 2.: Når barnet fylder 4 år
  • Samtale 3.: Før-skolesamtale i efteråret, året før barnet starter i skole. En samtale, hvor vi sammen snakker om barnets udvikling i forhold til det, at skulle starte i børnehaveklasse og SFO og sammen evt. laver et fælles handlingsskema for i fællesskab at styrke barnets skoleparathed, her aftaler vi konkrete initiativer for at understøtte barnets læring og udvikling, og vi vejleder forældrene i, hvordan de kan støtte op derhjemme

 

Derudover er der forskellige forældre arrangementer:

  • 1. Der afholdes forældremøde 2 gange om året. Om foråret et ordinært forældremøde hvor der bl.a. vil være valg til forældrebestyrelsen og sidst i august en sommerfest.
  • 2. ”Legepladsdag” hvor vi maler og reparerer
  • 3. Forældrearrangement arrangeret af forældrebestyrelsen
  • 4. fotografering arrangeret af forældrebestyrelsen